Laatst gewijzigd op: 03-04-2024

De gemeenteraad besloot in december 2019 de 50-km-ontsluitingsweg op de Leidseweg te verleggen, dwars door de nieuw te ontwikkelen Intratuinlocatie. Inmiddels worden de woningen in de nieuwe woonwijk het Fortuyn van Voorschoten één voor één opgeleverd. De Griffioenlaan wordt (in de toekomst) de nieuwe wijkontsluitingsweg naar Leiden. 

Het kruispunt Leidseweg – Trompweg (rode cirkel) wordt in verschillende fasen aangepakt:

  • Realisatie project verkeersaansluiting Griffioenlaan - Trompweg (Q2-2024) 
  • Tijdelijke aanpassingen kruispunt Leidseweg – Trompweg (Q3-2024) 
  • Aanpassingen door ingebruikname Griffioenlaan (2026) 
  • Vernieuwing riolering (2035)

Hieronder wordt per projectfase een toelichting gegeven.

Planning

  1. Momenteel bezig: Realisatie project verkeersaansluiting Griffioenlaan - Trompweg

    juni 2024

  2. Nog te doen: Tijdelijke aanpassingen kruispunt Leidseweg – Trompweg

    september 2024

  3. Nog te doen: Aanpassingen door ingebruikname Griffioenlaan

    maart 2026

  4. Nog te doen: Vernieuwing riolering

    september 2025

Fase 1: Realisatie verkeersaansluiting Griffioenlaan - Trompweg 

Voor de ontsluiting van de toekomstige woonwijk Het Fortuyn van Voorschoten is een nieuwe aansluiting op de Trompweg gemaakt. Dit vindt plaats in het project “Trompweg-Leidseweg en omgeving”. Onderdeel van dit project is een herinrichting van de Trompweg, ten oosten van het kruispunt. De Trompweg is omgebouwd naar een weg met 2x1 rijbaan, waarbij tussen de beide rijbanen een brede middenberm ligt (zie afbeelding hierboven). 

De gewijzigde verkeersstructuur is te zien in de afbeelding hierboven. De Leidseweg-Noord vormt de verbinding tussen Voorschoten en Leiden. De Leidseweg-Midden is van oudsher de doorgaande verbinding richting N447. De maximum snelheid is momenteel 50 km/uur, maar met wegversmallingen en een vrachtwagenverbod zijn reeds maatregelen genomen om het gebruik van deze weg minder te maken. De Trompweg-West leidt richting station De Vink en de Admiraal de Ruytersingel en vormt de verbinding richting veel andere woonwijken in Voorschoten. De Trompweg-Oost is een busbaan.

Fase 2: tijdelijke aanpassingen kruispunt Leidseweg - Trompweg 

In fase 2 worden tijdelijke aanpassingen gerealiseerd. Het doel is om in deze fase alle bestaande betonblokken te verwijderen. Samen met deze aanpassing vinden onderstaande wijzigingen plaats: 

  • De niet meer gebruikte rijstroken (inclusief de betonblokken) zijn verwijderd. Dit zorgt voor bredere middenbermen en tussenbermen. 
  • De voorrangssituatie is gewijzigd: er is een afbuigende voorrangsweg tussen de Leidseweg-Noord en de Trompweg-West. Dit stimuleert verkeer om te rijden via de Admiraal de Ruytersingel in plaats van via de Leidseweg-Midden. Met dit ontwerp hebben de drukste richtingen voorrang, dit zorgt voor een overtuigend kruispunt. 
  • De voorrangssituatie voor langzaam verkeer is voor een eenduidig beeld aangepast aan de nieuwe voorrangssituatie voor autoverkeer. Dit betekent dat op de Leidseweg-Noord en op de westelijke oversteek van de Trompweg fietsers en voetgangers geen voorrang hebben. 
  • Op de zuidelijke tak van het kruispunt wordt (uiteindelijk) op de Leidseweg-Midden een poortconstructie gemaakt om de overgang van 50 km/uur naar 30 km/uur duidelijk te maken. Tegelijk met het aanbrengen van de poortconstructie wordt de maximale snelheid verlaagd naar 30 km/u op het wegvak van de Leidseweg-Midden (tussen Piet Heynlaan en Trompweg). Dan wordt er ook  kritisch gekeken naar de weginrichting van dit wegvak. Omdat er over enkele jaren rioolonderhoud gaat plaatsvinden wordt er nu met zo min mogelijk aanpassingen een 30 km/u weg van gemaakt. Na het rioolonderhoud wordt de Leidseweg-Midden definitief ingericht met een wat luxere uitstraling. 

Het ontwerp is te zien in de afbeelding hierboven. Het ontwerp is al door gemeente Voorschoten besproken met de Fietsersbond.

Na afronding van deze fase ziet de verkeersstructuur er zo uit:

Dit zal zo blijven totdat De Groote Vink klaar is en opgeleverd. 

Fase 3: Aanpassingen door ingebruikname Griffioenlaan 

Afbeelding van ontwerp van het kruispunt Leidseweg – Trompweg

De reconstructie van De Groote Vink leidt tot een andere route voor verkeer tussen Voorschoten en Leiden. De Griffioenlaan wordt verbonden met De Groote Vink en vormt hiermee een nieuwe ontsluitingsroute. De aansluiting van de Leidseweg-Noord op De Groote Vink vervalt, hiermee wordt de Leidseweg-Noord een doodlopende weg. Dit betekent dat de Griffioenlaan de verbinding gaat vormen tussen Voorschoten en Leiden. Deze wijziging betekent dat kleine aanpassingen nodig zijn aan het kruispunt Leidseweg – Trompweg: 

  • De voorrangssituatie wijzigt: de Trompweg wordt een voorrangsweg voor alle verkeer. Hiervoor hoeven alleen markering en bebording te worden aangepast. 
  • De snelheid op de Leidseweg-Noord wijzigt van 50 km/uur naar 30 km/uur. Hiervoor wordt bij het kruispunt door markering en bebording een poortconstructie gemaakt (identiek aan de situatie op de Leidseweg-Midden) 
Afbeelding van de wijzigingen voor de verkeersstructuur

Deze structuur blijft zo tot de uitvoering van de rioolvernieuwing (2035).

Fase 4: vernieuwing riool 

Bij de uitvoering van de rioleringswerkzaamheden wordt de definitieve inrichting gerealiseerd. De middeneilanden op de Leidseweg verdwijnen, en de aansluiting van de Leidseweg op de Trompweg wordt vormgegeven met een uitritconstructie (zie bovenstaande afbeelding).

Contact

Heeft u nog vragen over dit project? Dan kunt u contact opnemen met projectleider mw. M. Leering via telefoonnummer 14071 of via mleering@voorschoten.nl.