Er is in het hele land een tekort aan personeel bij de thuiszorgorganisaties die huishoudelijke hulp leveren. Bovendien leiden wereldwijde uitdagingen op het gebied van productie en transport, tot problemen bij leveranciers van bijvoorbeeld rolstoelen en scootmobielen. De gemeente wil waarschuwen dat deze problematieken effect hebben op de wachttijden van de gemeentelijke Wmo. De Wmo-consulenten van de gemeente vangen de vragen van cliënten zo goed mogelijk op, binnen de mogelijkheden die zij hebben.

Wethouder Paul de Bruijn: “Het is logisch dat ook Voorschoten de effecten merkt van de eerder genoemde problematieken. We moeten niet de illusie hebben dat wij dat als dorp kunnen ontwijken. Het blijft natuurlijk wel zuur dat hierdoor juist de mensen die hard hulp nodig hebben worden geraakt. We doen als gemeente alles om vertragingen tot een minimum te beperken. Maar ook wij kampen met een tekort aan personeel op gebied van beleid en uitvoering. We zijn op zoek naar nieuwe medewerkers.” Tussen een Wmo-melding en een eerste gesprek met een consulent, zit op dit moment twee maanden. Vervolgens duurt het nog enkele weken tot zelfs enkele maanden totdat de voorziening start of geleverd wordt.

Tekort aan huishoudelijke hulp en leveringsproblemen bij hulpmiddelen

We worden steeds ouder en wonen steeds langer thuis. Meer mensen hebben hulp bij het huishouden nodig. Voor de mensen die dit niet zelf kunnen organiseren, biedt de Wmo uitkomst. Maar er is niet genoeg personeel. Daarom duurt het na een toezegging van de gemeente, nog een aantal weken totdat de hulp daadwerkelijk start.

Een ander probleem is dat sommige hulpmiddelen op dit moment niet gemaakt of gerepareerd kunnen worden, omdat er een gebrek is aan onderdelen. Bepaalde grondstoffen zijn niet of nauwelijks verkrijgbaar en het transport vanuit Azië en het Midden Oosten heeft bovendien, door corona en de blokkade van het Suezkanaal, veel vertraging opgelopen. Hoewel de ergste effecten van de coronapandemie voorbij lijken, verwachten de leveranciers dat de problemen in de productie-en goederenstroom nog wel een paar maanden aanhouden.

Een combinatie van deze problemen speelt bij de regiotaxi. Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van deze dienst, eigenlijk een mix tussen de bus en een taxi. Door een tekort aan chauffeurs én aan aangepaste bussen, kunnen zij het aantal reserveringen niet aan.

Wat kunt u doen?

Als u zelf huishoudelijke ondersteuning of een (eventueel tijdelijk of tweedehands) hulpmiddel kunt regelen, dan is dat op dit moment misschien de beste oplossing. Heeft u thuis een hulpmiddel staan, zoals een rolstoel of een scootmobiel, dat u niet meer gebruikt? Neem dan contact op met het Wmo-loket of met de leverancier van het hulpmiddel. Het hulpmiddel wordt bij u thuis opgehaald en kan op die manier weer door iemand anders gebruikt worden.

Heeft u vragen of klachten over de start of levering van uw hulp of voorziening? Neem dan contact op met uw leverancier.