Horstlaan wordt fietsstraat
Een fietsstraat waar de auto te gast is. Dat is de nieuwe functie van de Horstlaan. Met deze maatregel wordt de LF4 Midden-Nederlandroute, de langeafstandsfietsroute tussen Den Haag en Enschede, verder versterkt. Wethouder Hubert Schokker maakte vandaag samen met de Fietsersbond het eerste ritje.

Om te zorgen dat fietsers weer comfortabel gebruik kunnen maken van de Horstlaan is afgelopen week het asfalt vernieuwd. Ook werd de snelheidslimiet op de Horstlaan verlaagd naar 30 km/u, een snelheid die beter past bij de smalle weg. De Horst en Voordelaan wordt geen fietsstraat, maar ook daar is de snelheid verlaagd naar 30 km/u. Zowel woon-werkverkeer als recreatief fietsverkeer kan daardoor rekenen op een verkeersveiliger route.
Gezonde mobiliteit
“Het realiseren van deze nieuwe fietsstraat is een mijlpaal waar we trots op mogen zijn”, vindt wethouder Hubert Schokker. “Door fietsers letterlijk en figuurlijk meer ruimte te bieden, investeren we in verkeersveiligheid, gezonde mobiliteit en een aantrekkelijker leefomgeving voor alle inwoners. Dat deze fietsstraat deel uitmaakt van de LF4 geeft het project extra waarde. We dragen niet alleen bij aan het regionale fietsnetwerk, maar versterken ook de verbinding met andere steden en regio’s.”
Zichtbare aanpassingen
Gebruikers van de Horstlaan zien daar voortaan een strook rood asfalt, met aan weerszijden een smalle zwarte strook en kantmarkering. De optische versmalling van de weg zorgt dat auto’s vanzelf minder hard rijden. Verder is de berm verhoogd, werd de afslag naar Kasteel Duivenvoorde vernieuwd en staan er nieuwe borden en een aanduiding op het wegdek.